De keuze voor ViaTim

De keuze voor ViaTim

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Kunnen kiezen. De drijvende kracht voor webshops en consumenten

Je zou kunnen zeggen dat we als mensen erg bedreven zijn in het nemen van keuzes en beslissingen. Verschillende onderzoeken stellen dat we gemiddeld zo’n 30.000 keuzes per dag nemen. We hebben graag invloed op de dingen die we doen. Ontbreekt de mogelijkheid om een keuze te maken dan kijken we verder. Hoe kan je dit voorkomen? Hoe zorg je ervoor dat de consument wél bij jou koopt?

Er is vandaag goed nieuws voor pakketpunt enthousiastelingen naar buiten gekomen. Onderzoek van TNO, in opdracht van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek wijst uit dat pakketpunten een flinke bijdrage kunnen leveren aan de reductie van CO2-uitstoot binnen de pakketbezorging. Wel moeten we als sector en samenleving nog wat stappen maken om deze verduurzaming van de sector kracht bij te zetten. ViaTim is al sinds 2016 bezig met oplossingen te leveren voor deze uitdagingen

Impact van keuze op de conversie

Dat een keuze kunnen maken enorm belangrijk is, weten we allemaal. Kijk maar eens naar de indrukwekkende cijfers.

Hier eerst even wat snelle statistieken:

  • 84% van de consumenten wil invloed hebben op de bezorgdag en -tijd
  • 48% verlaat de checkout bij teleurstellende bezorgopties
  • 49% is zelfs bereid om meer te betalen voor producten als de webshop verschillende bezorgopties heeft!

 

De klant blijft koning en die koning wil keuzes kunnen maken.

Om beter te scoren kan je als webshop dus meerdere verzendopties aan bieden. De klant wil invloed uitoefenen op het moment en de plaats van bezorging. Wanneer er geen passende of zelf helemaal geen keuze te maken is zal de consument verder zoeken naar een plek waar de juiste keuze wel te vinden is.

Meer opties betekent hogere marge

Naast dat een verzend-keuze de conversie verhoogt, zorgt het ook voor directe kostenbesparing bij verzending. Hogere marges dus! Wanneer je vastzit aan één mogelijkheid moet je het daarmee doen. Maar wanneer je meerdere vervoerders hebt, kan je voor verschillende formaten, gewichten, landen en tijden van het jaar de voordeligste verzender kiezen. Bij ViaTim hoef je dit niet zelf uit te zoeken, dat doen wij voor je.

Kies voor flexibiliteit

De keuze voor verschillende verzenders geeft zekerheid en rust. In deze tijden van pakket-tsunami’s en vastlopende verzenders is het een must om snel te kunnen switchen. Loopt de ene verzender vast en is er een vertraging te voorspellen, dan ben je bij ViaTim zo gewisseld naar een andere vervoerder die het netwerk nog wel onder controle heeft.

Een voorbeeld uit de praktijk: Habitas en ViaTim

In juni 2020 heeft Habitas de keuze gemaakt om te starten met ViaTim. Hoewel 2020 voor velen een uitdagend jaar is geweest zijn in de e-commerce sector de verzendvolumes tot ongekende hoogtes gestegen.

Door deze gigantische stijging liep het logistieke proces bij verschillende vervoerders compleet vast. De keuze van Habitas om met ViaTim te gaan werken kwam op het perfecte moment. Door het hebben van keuzes tussen verschillende vervoerders kunnen Habitas en ViaTim snel volumes overschakelen naar andere vervoerders. Zo blijft het proces van de webshop doordraaien en hebben piekvolumes minder impact op de klanttevredenheid.

Mark Doors, eigenaar van Habitas, is erg blij met de flexibiliteit die de keuze voor ViaTim hen heeft geboden: “ViaTim snapt veel beter wat er belangrijk is voor een webshop dan de grote vervoerders. Zij hebben de kennis en mogelijkheden om flexibiliteit te bieden die je niet kan vinden bij de grote verzenders. Het direct kunnen schakelen met een partij als ViaTim biedt rust op de piekmomenten die steeds vaker ontstaan. ”

Ook heeft Habitas door de flexibiliteit in vervoerders en pick-up momenten kunnen schuiven met de cut-off tijden van de webshop. Door deze aanpassing heeft Habitas de leverbelofte op marketplaces kunnen verbeteren naar “voor 23:59 uur besteld, morgen in huis”. Hierdoor wint Habitas meer koopblokken bij Bol.com en staat zo bij meer producten bovenaan als leverancier. Uiterste besteltijd en prestatiescore zijn belangrijke factoren voor het al dan niet hebben van een koopblok.

Om deze koopblokken te winnen moet er een balans gevonden worden. Een leverbelofte van 1 dag werkt alleen als deze voldoende wordt gerealiseerd. Kunnen kiezen tussen verschillende vervoerders geeft hier een groot voordeel wanneer problemen zich voordoen. De switch naar een vervoerder zonder vertraging voorkomt ‘strikes’ van de marketplace, dus wordt de prestatiescore zo min mogelijk aangetast. De switch van pure retailer naar bediener van marketplaces is een belangrijke stap geweest voor Habitas. Met ViaTim is deze stap richting de toekomst met veel meer vertrouwen te zetten.

Sherpaan en ViaTim: de ultieme combinatie

Daarnaast heeft Habitas een krachtige en flexibele backoffice ERP partner met Sherpaan. De keuze voor twee flexibele partners ter ondersteuning van de logistieke processen zorgt ervoor dat ze complete controle hebben. Met deze combinatie kan Habitas reageren op de realiteit van de dag. Zo worden alle cut-off tijden gehaald die bijdragen aan een hogere klanttevredenheid! Wanneer je ook waarde hecht aan flexibiliteit en het kunnen bieden van keuzes voor je klant, is de combinatie van Sherpaan en ViaTim een ultieme keuze!